معرفی گروه - psyedu- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
بخش های دانشکده
مدیر گروه
گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره
اهداف گروه :
گروه مبانی روانی آموزش و پرورش در سال 1355 از گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش مستقل شد. این گروه تا سال 1384 دارای دو گروه کارشناسی (مشاوره و کودکان استثنایی) دو گروه کارشناسی ارشد (کودکان استثنایی و روان شناسی تربیتی) و یک گروه دکتری روان شناسی عمومی بود. از سال 1384 گروه مبانی روانی آموزش و پرورش به دو «گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره»و «روان شناسی آموزش کودکان استثنایی» تفکیک شد. گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره در یک دوره کارشناسی مشاوره، 3 رشته کارشناسی ارشد (روان شناسی تربیتی، مشاوره خانواده و مشاوره مدرسه) و دوره دکتری (روان شناسی تربیتی و روان شناسی عمومی) دانشجو می پذیرد.
روان شناسی تربیتی:
روانشناسی تربیتی به طور کلی با یادگیری آموزشگاهی سر و کار دارد و نقش آن در موارد زیر دسته بندی میشود:
· تعیین هدفهای آموزشی، یعنی اینکه یادگیرندگان چه باید بیاموزند.
· تعیین ویژگیهای یادگیرندگان و رابطه آن ویژگیها با یادگیری.
· شناخت فرایند یادگیری، یعنی شناخت عواملی که افراد را به یادگیری سوِ میدهد.
· شناخت فرایند آموزش ،یعنی کشف رابطه بین شیوه و فعالیتهای آموزشی در رابطه باهدفهای خاص و اختلافات فردی یادگیرنده.
· ارزشیابی یادگیری، بالاخص یادگیری پیشرفت تحصیلی و طرز فکر.
· تهیه و ساخت ابزارهای اندازهگیریهای روانی - تربیتی.
مشاوره:
تغییر و تحولات سریع علمی، تکنولوژی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیش آمدهای غیر منتظره از قبیل جنگ، زلزله، بیماری و تصادفات و پیچیدگی ارتباطات اجتماعی در عصر کنونی، مشکلات گوناگونی در زمینههای معیشتی، تحصیلی، شغلی، خانوادگی، تصمیمگیری، ارتباطی، عاطفی، روانی، رفتاری و اخلاقی برای بسیاری از افراد در همه جوامع از جمله مردم کشور ما به وجود آورده است و سلامت بهداشت و امنیت جسمانی، روانی و اجتماعی آنان را دچار آسیب کرده است. دانش آموختگان رشته راهنمایی مشاوره میتوانند برای پیشگیری، حل و رفع این مشکلات، سازگاری و برخورد مؤثر و منطقی با موقعیتهای گوناگون زندگی، تأمین بهداشت و سلامت جسمانی و روانی و اجتماعی افراد جامعه و ایجاد زندگی توام با آسایش، نشاط، پیشرفت، موفقیت، رشد و کمال، کمک شایان توجهی ارائه کنند.