معرفی گروه - psyedu- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
بخش های دانشکده
مدیر گروه
گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
اهداف گروه :
رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی از سال 1360 در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی شروع به پذیرش دانشجو کرد. با توجه به استقبال سازمانهای دولتی و بخش خصوصی از این فارغ التحصیلان و توسعه و پیشرفت روزافزون علمی در زمینه های روانشناسی رشد، هوش، آسیبشناسی روانی کودک، روشهای سنجش و ارزیابی کودکان، روشهای توانبخشی و آموزش ویژه و کاهش سن تشخیص و مداخله در سطح دنیا ضرورت تأسیس گروهی مستقل که علاوه بر تربیت دانشآموختگان در دورة کارشناسی، در دورههای تحصیلات تکمیلی نیز اقدام به تربیت نیرو کند احساس شد و از سال 1384 گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به شکل مستقل به چارت تشکیلاتی دانشکده اضافه شد. در حال حاضر بسیاری از فارغالتحصیلان این گروه به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی و آزاد در سطح کشور مشغول به ارائه خدمات علمی به جامعه هستند. علاوه بر آن فارغالتحصیلان در سازمانهای آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی و مراکز توانبخشی روزانه و شبانهروزی به ارائه خدمات سنجش و ارزیابی در حوزههای مختلف تحولی کودکان، توانبخشی و آموزش ویژه مشغول هستند. با تأسیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی یکی از کمیسیونهای فعّال در این سازمان بوده و با بررسی و اعطای مجوز فعالیت به فارغ التحصیلان ارشد و دکتری این رشته، زمینه فعالیت هرچه بیشتر فارغالتحصیلان فراهم شده است. این فارغالتحصیلان قادر به ارزیابی و تشخیص اختلالات، ناتوانیها و مشکلات کودکان و نوجوانان در حیطههای شناختی، ارتباطی، اجتماعی، هیجانی و حرکتی هستند. آنها ضمن ارزیابی و تشخیص اختلالات و تعیین نیازهای ویژه روانشناختی و آموزشی کودکان و نوجوانان با ارائه خدمات مشاورهای، توانبخشی و آموزشی به خانوادهها و کودکان یاری میرسانند. اعضای گروه همواره ارتباط مؤثری با انجمنهای علمی و نشریات پژوهشی مرتبط داشتهاند که از آن جمله میتوان به "انجمن علمی کودکان استثنایی ایران" و "فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی" اشاره کرد. در حال حاضر این گروه از طریق آزمون سراسری و آئیننامههای خاص (تبدیل بورس خارج به داخل، استعدادهایدرخشان، بورسیهوزارتعلوم)در مقطعکارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری دانشجو میپذیرد.