کتاب" سازه گرایی رویکردی خلاق در آموزش " برگزیده هفدهمین جشنواره کتاب رشد شد

کتاب "سازه گرایی رویکردی خلاق در آموزش" از انتشارات سازمان جهاددانشگاهی تهران، به عنوان برگزیده گروه روانشناسی هفدهمین جشنواره کتاب رشد معرفی شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، این کتاب  نوشته دکتر افضل السادات حسینی و انسیه جلالوند است که توسط انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران منتشر شده است. 

این کتاب که در نتیجه مطالعات و انجام پروژه های عملی در کلاس درس است در پنج فصل به موضوعات زیر پرداخته است:

فصل اول کتاب چارچوب مفهومی و نظری سازه‌ گرایی را، بر اساس مبانی معرفت‌ شناختی و روان‌ شناختی، مورد بحث قرار داده است. سپس از نظر به عمل در کلاس درس می‌پردازد و پس از مقایسۀ کلاس سنتی با کلاس سازه‌ گرا، بر معلم و روش تدریس سازه‌ گرایانه متمرکز می‌شود.

فصل دوم سازه‌ گرایی افراطی را به‌عنوان افراطی‌ ترین شاخۀ سازه‌ گرایی، با تکیه بر آراء گلسرزفلد، مبدع این ایده، مورد بررسی قرار داده و سپس آن را در آموزش مفاهیم ریاضی به کار گرفته است. نمونه‌ های این بخش از پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد آقای سید معاد حسینی است که در کلاس درس ایشان مورد اجرا و استفاده قرار گرفته است.

فصل سوم به بررسی سازه‌ گرایی شناختی، با تأکید بر دیدگاه پیاژه، و به کاربرد آن در کلاس درس علوم پرداخته است. این فصل از نمونه‌ های اجرایی معلمان در کلاس درس علوم تجربی و فیزیک، که بر اساس پایان‌ نامه‌های کارشناسی ارشد طراحی شده، بهره گرفته است. آقای اصلان مقصودی سازه‌ گرایی شناختی را در علوم تجربی و آقای علیرضا صادقی آن را در مبحث فیزیک تدریس کرده‌اند.

در فصل چهارم، سازه‌ گرایی اجتماعی بر مبنای آراء ویگوتسکی مورد بحث قرار گرفته و به کاربرد آن در یک نمونۀ خارجی اشاره شده است.

فصل پنجم به بررسی نسبت خلاقیت، به‌عنوان یک موضوع مهم و کلیدی در آموزش، با سازه‌ گرایی پرداخته است.

مؤلف، به‌عنوان پژوهشگری که بیش از دو دهه به مطالعه و تحقیق دربارۀ خلاقیت آموزشی پرداخته، معتقد است با رویکردی سازه‌ گرایانه می‌توان کلاسی خلاق داشت. 

گفتنی است آثار برگزیده و شایسته تقدیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد  سه‌شنبه 19 آذرماه در مراسم اختتامیه این جشنواره  در مدرسه تاریخی دارالفنون مشخص شدند.