دهمین کنگره بین‌المللی فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان‌درمانی، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سخنان خود را در دو بخش ملی و بین‌المللی با محوریت خانواده ارائه کرد و گفت: «بحث خانواده یکی از مباحث مهم با ابعاد جهانی است و سیاست‌های ارتقا و تقویت خانواده از جمله مسائلی است که جمهوری اسلامی ایران با جدیت دنبال کرده است».

وی افزود: «امروز از سیاست‌های کلی خانواده در اسناد بالادستی و ابلاغیه مقام معظم رهبری بهره‌مند هستیم. هم‌چنین در قانون برنامه ششم توسعه، ماده ۱۰۲ به صراحت به بحث خانواده و بهبود وضعیت آن تاکید شده است».

دکتر ابتکار خاطر نشان کرد: «در ابتدای دولت دوازدهم رئیس محترم جمهور، با توجه به مسئولیت معاونت در امور زنان از مباحثی که مورد تاکید قرار دادند، توجه خاص به تحولات خانواده در کشور و روش‌هایی که بتوانیم با تحولاتی که در سطح دنیا و جامعه اتفاق می‌افتند و اجتناب ناپذیرند، چارچوب‌های حیات سالم و لازمه یک خانواده شکوفا را تعریف کنیم و در جامعه پیش ببریم. از این بابت تفکر من بر این است که برگزاری این کنفرانس می‌تواند برای ما یک پشتیبانی علمی و حمایت مؤثر را به‌همراه آورد».

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه اظهار داشت: «روان‌درمانی با محوریت خانواده یقیناً یکی از مباحثی است که به حل و فصل مسائلی که در مورد خانواده داریم، می‌تواند کمک کند. ما شاید در این موضوع نشست‌‌های تخصصی، مطالعات و پژوهش‌های زیادی داشته‌ایم، اما در اجرا به‌دنبال پژوهش‌های کاربردی و بسته‌های سیاستی هستیم».

وی تصریح کرد: «اگر از ابتدا نگاه درستی به خانواده داشته باشیم و سیاست‌گذاری صحیحی را در مسئله آموزش تدوین کنیم، می‌تواند در این راستا به ما کمک کند. به‌طور مشخص بحث مهارت‌های زندگی در سطوح مختلف آموزش برای دانش‌آموزان و دانشجویان یکی از مباحثی است که دولت دوازدهم خیلی جدی در دستور کار خود قرار داده است».

دکتر ابتکار گفت: «یکی از مهم‌ترین بحث‌ها مهارت‌های ارتباطی است و اینکه بتوانیم یک گفت‌وگوی سالم در داخل خانواده‌ها و جامعه به وجود آوریم و این مسئله می‌تواند به‌عنوان مبنایی برای درک مشترک و حل و فصل بسیاری از تفاوت دیدگاه‌ها قرار گیرد. مهم‌ترین نگاهی که امروز روان‌درمانی می‌تواند ارائه دهد این است، که ما مهارت‌های شنیداری خود را به‌ویژه برای نسل جوان تقویت کنیم و اجازه دهیم تا این نسل بیشتر صحبت کند و امکان صحبت و شنیده شدن در داخل خانواده‌ها، مدارس و جامعه بیشتر حاصل شود».

معاون رئیس جمهور ادامه داد: «از این منظر بود که در ادامه سیاست‌ها، ما طرح و برنامه گفت‌وگوی ملی خانواده و بین نسلی را در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری شروع کردیم. گفت‌وگوی ملی خانواده برنامه‌ای است که با همکاری و مشارکت گروه‌های مختلف مرجع اجتماعی و بخش‌های مختلف غیردولتی در حال اجراست و مورد استقبال گروه‌های مختلف قرار گرفته است».

وی عنوان کرد: «ما باید بتوانیم به توان‌یابی و یا تاب‌آوری بیشتر در موضوع خانواده برسیم. تاب‌آوری مسئله‌ای است که امروز اهمیت زیادی هم از بعد اجتماعی و هم از دید صاحبنظران در داخل خانواده‌ها دارد. خانواده تاب‌آور خانواده‌ای است، که در برابر بسیاری از تکانه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌تواند استحکام و بنیان‌های خود را حفظ کند و فضای سالم برای رشد و ارتقای خانواده فراهم آورد».

دکتر ابتکار افزود: «گفت‌وگوی ملی خانواده به بحث‌هایی مانند دلایل و ریشه‌های خشونت در داخل خانواده می‌پردازد. مسئله خشونت یکی از موضوعاتی است که به‌طور خاص در معاونت به آن پرداخته می‌شود و فکر می‌کنم که پرداختن به این مسئله از بعد حقوقی که لایحه بسیار مهم تأمین امنیت اجتماعی زنان در برابر خشونت را به‌همراه دارد، یکی از ابعاد مهم کار ما در معاونت است، که مراحل نهایی را در قوه قضائیه می‌گذراند».

دکتر محمد خدایاری فرد، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در ابتدای سخنان خود عنوان کرد: «از اینکه دهمین کنگره در این دانشکده برگزار می‌شود، بسیار خشنودم. من باور دارم که این رویداد به پیشرفت‌های بزرگی منجر خواهد شد که همکاری‌های علمی ما را تقویت خواهد کرد».

وی خاطر نشان کرد: «عصر ما مملو از تظاهرات گوناگون از نگرانی‌های انسانی شامل از خود‌بیگانگی، خود‌تخریبگری، مشکلات و چالش‌هایی مانند سندرم سرریز اطلاعات، تنهایی، سرخوردگی و عدم صمیمت انسانی است».

دکتر خدایاری فرد افزود: «جدای از این، زندگی و بهزیستی ما نیز به عظمت شتاب، چندگانگی‌ها و پیامدهای چالش برانگیز خاص هر کدام از آنها گره خورده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد در حال حاضر جهان به شدت به نقش کاربردی و عملی روان‌درمانی نیاز دارد. آخرین یافته‌های علمی ضرورت رویکردهای یکپارچه در روان‌درمانی را که فراتر از مکتب‌های درمانی پیشین است، اثبات کرده است».

رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تصریح کرد: «رویکردهای موج سوم شناختی رفتاری مانند ذهن آگاهی و درمان مبتنی بر پذیرش تعهد، ایده‌ها و راهبردهای خلاقانه‌ای از سنت‌های فلسفی و مذهبی مانند بودیسم و درمان‌های معنوی و مذهبی را به‌وجود می‌آورد. شناخت نیروهای اجتماعی و فرهنگی کهتأثیر بسیاری بر رفتار افراد می‌گذارد در بررسی مشکلات سلامت روانی اهمیت دارد».

وی در ادامه اظهار داشت: «لازم است بررسی جامع در مورد مکاتب شرقی و مؤلفه‌های معرفت و هستی‌شناختی آنها برای درمان روان‌شناختی مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم که این کنگره بتواند فرآیند توجه به رویکردهای یکپارچه و یافته‌های پژوهشی که دیدگاه‌های جامع را در خانواده‌درمانی توسعه می‌دهد، تسهیل کند».

دکتر غلامعلی افروز، استاد ممتاز دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی نیز در این کنگره سخنان خود را درباره خانواده نقش و اهمیت آن ارائه کرد و گفت: «این کنگره در دو سال قبل فرهنگ‌محور بود و امسال خانواده محور است و امیدوارم کنگره بعدی زوج محور باشد. همه رویکردهای روان درمانی باید در جهت افزایش استحکام خانواده قرار داده شود».

وی افزود: «خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی، بی‌بدیل و جاودانه انسان است. همه از خانواده هستیم، خانواده محبوب‌ترین بنای هستی از منظر پیامبر خداست».

دکتر افروز خاطر نشان کرد: «اگر مداخلات روان‌شناختی، آموزشی و توان‌بخشی مبتنی بر خانواده قرار نگیرد و با همدلی، همراهی و مشارکت خانواده نباشد، اثربخش نیست. هم خصیصه‌ها‌ی نخستین شخصیت در خانواده شکل می‌گیرد و هم ریشه‌های بسیاری از آسیب‌های روانی و کج‌روی‌های اجتماعی در خانواده رقم می‌خورد».

ارائه پیام پروفسور پریتز، رئیس شورای جهانی روان‌درمانی و برگزاری کارگا‌ه‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های این کنگره بود.

دهمین کنگره بین‌المللی فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان‌درمانی با حضور محققان و صاحب‌نظران داخلی و خارجی ۲۳ تا ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.