به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن، از خانواده معظم شهدای دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تجلیل شد.
تجلیل از خانواده معظم شهدای دانشکده روان‌شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از اداره کل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر، در این مراسم که ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ به میزبانی دفتر امور شاهد و ایثارگر دانشکده و همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران، در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار شد، از مادران، همسران شهدا و خانواده شهدای گرانقدر تجلیل شد.
مسئولان، استادان، کارکنان و خانواده شهدا با گرامی‌داشت سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، یاد و نام شهیدان سردار اسماعیل دقایقی، فرمانده لشکر بدر، جانباز شهید محسن صابر، جانباز شهید حسین مصیبی، شهید مهرداد ریاضی تهرانی، شهید یزدان جعفری پالندی، شهید سرتیپ ابوالقاسم فیروزی، شهید شهریاری و شهید عروجی را زنده کردند.
در ابتدای این مراسم دکتر الهه حجازی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گفت: «بزرگداشت روز مادر و زن در ایران اسلامی به یک روز مهم مبدل گشته و ما امروز از مادران و همسرانی تجلیل می‌کنیم که بر کل جامعه ما حق دارند و احترام و حرمت این عزیزان از واجبات است».
وی با بیان ویژگی‌های ایثار در نزد مادران و همسران شهدا اظهار کرد: «مادرانی در ایران، شهدایی همچون شهید دقایقی‌ها و شهید حاج قاسم سلیمانی‌ها را در دامن خود پروراندند، تا امروز ما احساس امنیت کنیم».
دکتر رحمت‌اله اللهیاری، مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر، نیز ضمن گرامی‌داشت این روز فرخنده تصریح کرد: «جهاد و ایثار در دوران دفاع مقدس نزد ایرانی‌ها دارای جایگاه عظیمی است و مادران و همسران شهدا با تقدیم عزیزان خود به اسلام و کشور ویژگی‌های حضرت زهرا (س) را در عرصه عمل نشان دادند».
وی افزود: «امروز بی‌احترامی به خون شهدا قابل گذشت نیست و باید در جامعه یاد جهاد، شهادت و فرهنگ ایثار زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود. این فرهنگ ایثار و شهادت باید به نسل‌های جوان و انقلابی ما منتقل شود تا آنها هم قدر این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها را بدانند و برای شهدا و خانواده‌های آنان احترام ویژه قائل شوند».
در ادامه دکتر فاطمه نصرتی، مدیر دفتر امور ایثار و شاهد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، تصریح کرد: «اجر کار کردن برای شهدا کمتر از شهادت نیست و باید با نیت خالص به این امر اقدام کرد. تجلیل از خانواده شهدا وظیفه تک تک ایرانیان و مسلمانان است و نباید اجازه داد این فرهنگ به فراموشی سپرده شود».
دکتر نصرتی، گفت: «هر زمان در جامعه ما فرهنگ ایثار به فراموشی سپرده شد، مشکلات زیادی گریبان ما را گرفت، ولی هر زمان به این فرهنگ ناب توجه شد، مشکلات مردم بسیار کمتر شده است».
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر صداقتی همسر دانشجوی شهید فتح‌اله ژیان‌پناه، با بیان ویژگی‌های شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) بخش‌هایی از خطبه‌ها و سخنان آن بانوی گرامی را قرائت و تفسیر کرد.
هم‌چنین معصومه همراهی، همسر شهید سردار اسماعیل دقایقی، با بیان خاطرات و فعالیت‌های این شهید بزرگوار در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «بعد از کسب رضایت از خانواده به وصلت با شهید موافقت کردم هرچند او زندانی سیاسی بود و زندگی مخفیانه‌ای داشت، ولی به دلیل ویژگی‌های شخصیتی وی پاسخ مثبت به ایشان دادم و طی مراسم بسیار ساده‌ای زندگی مشترک خود را آغاز کردیم».
وی با بیان اینکه شهید دقایقی، اخلاق بسیار خوب و مهربانی داشت و با همه از جمله مجاهدان عراقی در زمان جنگ خوب برخورد می‌کرد، افزود: «بزرگ شدن و نزدیک‌تر شدن به خدا با عمل کردن به گفته‌ها و اعتقادات میسر می‌شود، همانطور که دقایقی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این کار را انجام دادند و در دل مردم جای گرفتند».
در ادامه این مراسم همسران، مادران و فرزندان شهدا پیرامون خاطرات خود از شهدا سخن گفتند و در پایان نیز با اهدای لوح سپاس و هدایایی از آن بزرگواران تجلیل شد.