به پیوست فرآیند و شیوه نامه اجرایی فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت دانشجویان دکترای در داخل و خارج از کشور مصوب شورای مرکزی بورس مورخ ۱۳/‏۱۰/‏۱۴۰۲‬ جهت استحضار ارسال می‌گردد. بدیهی است شیوه نامه فوق الذکر از تاریخ تصویب قابل اجرا است.

لازم به توضیح است که هدف از این بورس حمایت از دانشجویان دکتری داخل و خارج از کشور، گسترش روابط علمی و فناوری بین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور، استفاده از امکانات و تخصص‌های موجود در دانشگاه‌های کشور و سایر کشورها و مؤسسات پژوهشی بین المللی است. در حالت معمول، طبق روال گذشته دانشجویان دکتری می‌توانند پس از آزمون جامع در راستای تکمیل پژوهش خود به یک دوره کوتاه مدت (معمولاً شش ماهه) فرصت تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور اعزام شوند و در حالت «برنامه ویژه» تحقیقات دانشجویان به سمت مرتفع کردن مسأله دستگاه‌ها، سازمان‌ها و صنعت سوق داده می‌شود. در فرصت داخل، دانشجویان تا نه ماه از حمایت‌های سازمان از جمله مقرری ماهانه تا سقف ۶ میلیون تومان در ماه، هزینه خوابگاه و تغذیه، هزینه آزمایشگاه و حق پژوهانه استاد بهره مند می‌شوند.
همچنین مطابق شیوه نامه مذکور دانشجویان دکتری ایرانی در خارج از کشور می‌توانند از امکانات و تخصص های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی داخل کشور استفاده نمایند و استاد راهنمای میزبان می بایست استاد راهنمای دوم یا استاد مشاور دانشجو باشد.

شایان ذکر است معرفی دانشجویان و ارائه تسهیلات آن، در صورت وجود اعتبار و همچنین پذیرش اولیه در کمیته بورس و اعزام اداره کل اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین الملل و سپس کارگروه تخصصی سازمان خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایند موضوع به نحو مقتضی اطلاع رسانی گردد. با تشکر

ضمناً پیوست‌های مربوط به شیوه نامه متعاقباً بر روی سایت معاونت بین الملل دانشگاه قابل مشاهده است.