درباره دانشکده - psyedu- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
بخش های دانشکده
معرفی دانشکده
دانشکده علوم تربیتی در سال 1344 هجری شمسی آغاز به کار کرد. این دانشکده در ابتدا ضمن تربیت دبیر آموزشی، آموزش مسائل تربیتی و روشهای آموزشی را نیز بر عهده داشت. این وظیفه قبل از تاسیس دانشکده روانشناسی در دانشکده ادبیات در گروه فلسفه و علوم تربیتی انجام میشد. از سال 1348 فعالیت دانشکده صرفاً به روانشناسی و علوم تربیتی معطوف شده و به بسط و توسعه آن همت گماشته است. این دانشکده هماکنون دارای هفت گروه آموزشی می باشد که هر یک اقدام به پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می نمایند.
گروه های آموزشی عبارتند از:
1) گروه روان شناسی
2)گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره
3) گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
4) گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی
5) گروه مبانی فلسفی- اجتماعی آموزش و پرورش
6) گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
7) گروه سنجش و تحقیقات آموزشی
اهداف آموزشی عبارتند از:
1) ارتقاء موقعیت دانشکده در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از قطب های روانشناسی و علوم تربیتی.
2) تحقق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سند چشم انداز توسعه دانشگاه و کشور با توجه به ماموریت های دانشکده.
3)ارتقاء و کنترل کیفیت آموزش از طریق هدایت و فعال نمودن گروه¬های آموزشی، پیمایش مستمر عملکرد گروه ها به تفکیک استاد و دانشجو، بکارگیری فناوریهای نوین آموزشی، و بررسی و تبادل نظر مستمر در خصوص مسائل و مشکلات آموزشی دانشجویان.
4) فراهم ساختن محیطی مناسب برای تربیت علمی و معنوی دانشجویان.
5) توسعه کمی و کیفی رشته ها ی در حال اجرا در دانشکده از طریق بازنگری منظم برنامه های درسی رشته های موجود و ایجاد رشته های جدید بین رشته ای و میان رشته ای در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور و ایجاد زمینه برای همکاریهای بین گروهی و بین دانشکده ای جهت اجرای برنامه های میان رشته ای و بین رشته ای با توجه به طرح آمایش رشته ها در دانشگاه.
6) افزایش کیفیت خدمات آموزشی از طریق استفاده بهینه از شیوه های نوین اطلاع رسانی به منظور بهره گیری بهتر از زمان.
7) توسعه دوره های آموزش آزاد به منظور استفاده از توان علمی دانشکده در پاسخ به تقاضای موجود و نیازهای جامعه با تأکید بر افزایش اثربخشی آموزشهای دانشگاهی و رویداشت به رهیافت های جدید علمی در حوزه های علوم تربیتی و روانشناسی.
8) ارتقائ جایگاه پژوهش و حرکت به سمت ایجاد زمینه های مناسب برای تولید علم در خدمت نیاز های جامعه.
برخی از امکانات دانشکده عبارتند از :
• مرکز رایانهای با 15دستگاه رایانه و اتصال به بشکه اینترنت برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان.
• تالار کوثر برای سخنرانی و برگزاری همایش های علمی با ظرفیت 350 نفر.
• وجود امکانات سمعی و بصری برای اداره کلاسها.
• کلینیک مشاوره جهت ارائه خدمات روانشناختی و مشاورهای.
آزمایشگاه های دانشکده عبارتند از :
1) آزمایشگاه سنجش و اندازه گیری ( گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره)
2) آزمایشگاه آموزش سمعی و بصری ( گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی)
3) آزمایشگاه روانشناسی ( گروه روانشناسی )
4) آزمایشگاه بازتوانی شناختی ( گروه روانشناسی)
5) آزمایشگاه روانسنجی ( موسسه روانشناسی و علوم تربیتی)
در کنار امکانات دانشکده مجله و نشریاتی منتشر میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:
1) مجله پژوهش های کاربردی روانشناختی موسسه روانشناسی و علوم تربیتی (علمی – پژوهشی)
2) نشریه خبری روابط عمومی دانشکده تحت عنوان خبرها و نظرها که به صورت فصلنامه منتشر میشود.
همچنین دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دارای دو کتابخانه مجهز و مستقل است:
1) کتابخانه دانشکده به نام مبارک شهید دقایقی نامگذاری شده که دارای سابقهای چند ده ساله داشته و از سال 1345 در حال فعالیت است. در این کتابخانه، منابع مورد نیاز کلیه رشتههای موجود در دانشکده در اختیار دانشجویان قرار میگیرد.
2) کتابخانه موسسه روانشناسی و علوم تربیتی که مجهز و بسیار با سابقه است به نام مبارک شهید جعفری نامگذاری شده و در حال فعالیت است. این کتابخانه قدیمیترین کتابخانه در خاور میانه در حوزه روانشناسی به حساب میآید. در این کتابخانه اختصاصاً کتابهای روانشناسی نگهداری و ارائه میگردد.